Çarşamba, Ekim 27, 2021
Ana SayfaHaberlerSürücüsüz otomobil İstanbul yollarında

Sürücüsüz otomobil İstanbul yollarında

Sürücüsüz otomobil İstanbul yollarında. Son dönemde otomobillerdeki en büyük dönüşüm otonom sürüş ve bağlanabilirlik konularında yaşanıyor. Türkiye’de de bu konuda çalışmalar yapılıyor ve bu kapsamda TOSB İnovasyon Merkezi’nin, İTÜ OTAM ile birlikte hayata geçirdiği Türkiye Bağlantılı ve Otonom Araç Kümelenmesi’ndeki üyelerinden ADASTEC firması, sürücüsüz araç test çalışmaları kapsamında, sürücüsüz aracı İstanbul trafiğine çıkarttı.  TOSB yerleşkesinde Seviye 3 testlerini yürüten firma,  çıtayı bir basamak yükselterek Seviye 4 otonom sürüş testlerine başladı. Bu testler; biri Unkapanı, diğeri Galata olmak üzere iki parkurda yürütülüyor. Araç üzerinde yer alan lidar cihazları sayesinde lazer teknolojisi kullanılarak haritalama çalışması yapılıyor ve bu sayede parkur içerisinde yer alan kaldırımlar, şeritler, ağaçlar ve binalar ayrı ayrı tespit edilebiliyor. Seviye 4, otonom sürüşte kendi kendine giden otomobil anlamına geliyor.

Sürücüsüz otomobil İstanbul yollarında… ADASTEC kendi kendine giden otomobil sistemini Toyota Corolla üzerinde deniyor.

Konuyla ilgili olarak açıklama yapan TOSB İnovasyondan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Burhanoğlu, “TOSB ve İTÜ OTAM iş birliğiyle Otomotiv Yan Sanayi İhtisas Organize Sanayi Bölgesi’nde oluşturduğumuz sürücüsüz araç parkurunun bugün bir meyvesini daha topluyoruz. İlk yapılan 200 metrelik denemeden sonra şimdi de İstanbul’da, gerçek hayatta, haritalama çalışmaları yapıldı. Bunun gururu içerisindeyiz. İstiyoruz ki bundan sonra sürücüsüz araçlarla ilgili tüm çalışmalar bizim organize sanayi bölgemizdeki TOSB İnovasyon Merkezi’mizden geçsin ve bu sayede otomotivin geleceğine hizmet edelim” dedi.

ADASTEC Firması Kurucu Ortağı ve CEO’su Dr. Ali Ufuk Peker ise “Biz her ne kadar ticari araçlarda özellikle de otobüs ulaşımına çözüm sağlasak da test yapabilmek için bir otonom test aracı oluşturduk. Yurt dışında insanlar bu aracı hazır olarak satın alıyor ancak biz aracı da kendimiz donattık. Aracımızı normalde test pistlerinde ve kampüs ortamlarında deniyoruz. İTÜ OTAM ve TOSB İnovasyon Merkezi ile yaptığımız ortaklıkta da onların test pistini kullanıyorduk. Manevraları şehir ortamında deneyecek şekilde bir çalışma yaptık ve aracımızı İstanbul sokaklarında deneme fırsatı bulduk” açıklamasında bulundu.

Otonom sürüş seviyeleri:

Seviye 0: Sistemler uyarıda bulunsalar da, araç kontrolünde etkileri yok.

Seviye 1: Sürücü ve elektronik sistemler otomobilin kontrolünü paylaşır. Mesela sürücü direksiyonu kontrol ederken, adaptif hız sabitleme sistemi hızı ve frenlemeyi kontrol eder. Ayrıca otomatik park yardımcısı, şerit takip uyarısı, acil durum frenlemesi de bu seviyede yer alan özelliklerdir.

Seviye 2: Bu seviyede elektronik sistemler otomobilin direksiyonunu, hızlanmasını ve frenlemesini tam olarak kontrol edebilir. Ancak sorumluluk sürücüdedir ve müdahale etmek için hazır olmalıdır. Bu seviyede sürücü elini direksiyondan kısa bir süre kaldırdığında sistem uyarı verir ve sürücüyü tekrar direksiyonu tutması için uyarır.

Seviye 3: Bu seviyede sürücü dikkatini yola vermeden, mesela kitap okuyarak seyahat edebilir. Otomobil acil durum frenlemelerini bile yapabilecek özelliktedir. Ancak bazı durumlarda sürücü yine de müdahale edilmesi gereken durumlarda ve uyarılarda müdahalede bulunur.

Seviye 4: Bu seviyede otomobil, Seviye 3’teki şeyleri yapar. Ancak Seviye 3’ten farklı olarak sürücünün beklenmedik olaylara karşı hazır olmasına gerek yoktur. Yani isterse uyuyabilir. Bu seviye ancak daha önceden tanımlanmış ve sınırları sanal olarak belirlenmiş bir bölgede (geofence) kullanılabilir.

Seviye 5: Bu seviyede direksiyona gerek yoktur. Otomobil yılın her mevsiminde ve her yolda yıl boyunca sürücüsüz olarak yol yapabilir.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

 

Kategoriler