Çarşamba, Kasım 5, 2025
Ana SayfaHaber EkstraYılda 2,5 milyon yedek parça: Motor Aşin

Yılda 2,5 milyon yedek parça: Motor Aşin

Motor Aşin CEO’su ve İTO (İstanbul Ticaret Odası) 52. Meslek Komitesi “Kara Taşıtları, Yedek Parçaları ve Ekipmanları” Başkanı Saim Aşçı, İstanbul’da basın mensupları ile bir araya gelerek sektör değerlendirmesinde bulundu. Araç parkının büyümesinin yedek parça ihtiyacını artırdığını ifade eden Aşçı “2020’de 24,2 milyon olan araç parkı, bugün 33 milyona yaklaşarak önemli bir büyüme gösterdi. Bu büyüme, yılda ortalama 300 dolar parça ihtiyacıyla birleşince yedek parça pazarında 2,7 milyar dolarlık ek potansiyel oluşturdu. Motor Aşin verilerine göre, ortalama bir araç yılda 250–350 dolarlık yedek parça ihtiyacı doğuruyor. Bu da pazarın toplam büyüklüğünü yaklaşık 10 milyar dolar seviyesine çıkardı.” dedi ve Motor Aşin’in yılda yaklaşık 2,5 milyon yedek parça satışı yaptığını ifade etti.

Gelinen noktada toplam araç parkının yüzde 1’iniyse elektrikli araçlar oluşturduğunu belirten Aşçı “Egzoz, debriyaj, yağ filtresi gibi geleneksel parçalara olan talep azalırken; batarya, inverter, elektronik modül gibi parçalarda yüzde 80’i aşan talep artışı gözleniyor” ifadelerine yer veren Motor Aşin CEO’su Saim Aşçı, “2030’da bu oranın yüzde 15’e çıkmasıyla birlikte bu değişimin daha da hızlanacağını öngörüyoruz.” açıklamasını yaptı.

Motor Aşin CEO’su Saim Aşçı sözlerine “Türkiye’de 1970’li yıllarda yedek parça ve servis sektörü, “mekanik dayanıklılık” kavramı etrafında şekilleniyordu. O yıllarda sektörün gündeminde yağ filtresi kalitesi, krank mili ömrü, jant balansı, karbüratör ayarı gibi tamamen mekanik konular vardı. O dönemin usta–çırak geleneği, yerli üretimin gelişimi için de büyük rol oynamış; sanayide el emeği, tecrübe ve pratik bilgi esas alınmıştı.  Bugün ise tablo tamamen değişmiş durumda. Günümüzün yedek parça sektörü, batarya hücre kimyası, inverter yazılımı, termal yönetim algoritması, yüksek gerilim güvenliği gibi dijitalleşmiş konuları konuşuyor. Ustanın yerini teknisyen, çıraklığın yerini sertifikalı eğitim aldı. Karbüratör ayarı tarih olurken, bugün servislerde OTA güncellemeleri ve batarya dengeleme kavramları öne çıkıyor.” diye devam etti.

Benzinli, dizel ve hibrit araçlarda da yazılım teknolojisinin önemli bir noktaya ulaştığını aktaran Aşçı, “İçten yanmalı araçlarda da yazılım verimlilik ve sürdürülebilirlik anlamında kritik bir görev alıyor. Ancak mekanik parçalar, sarf malzemeleri ihtiyacı da 2045 yılına kadar devam edecek. Elektrikli araçlardaki yükseliş trendi bir süre yatay konuma geçerken, jeopolitik konular nedeniyle hibrit, hidrojen, alternatif yakıt gibi hususların da ön plana çıkacağını görüyoruz. Ülkemizdeki elektrikli araç sayısı milyonlara ulaşsa da var olan benzinli ve dizel araçların bakım ihtiyacı sürecek.” dedi.

Otomobil.com.tr sitesinde daha önce yayınlanan “Motor Aşin 50 yaşında” haberi için BURAYA, diğer mecramız e-otodergi için BURAYA tıklayın!

Kategoriler