Pazartesi, Nisan 12, 2021
Ana Sayfa Haberler İlk sürüş/test:BMW 1 Serisi 1.5 lt 3 Silindir TwinPower Prototip

İlk sürüş/test:BMW 1 Serisi 1.5 lt 3 Silindir TwinPower Prototip

BMW Group’un 2013 yılı içinde yollara çıkartmayı planladığı yeni motor ailesinin ilk örneği olacak 1.5 litrelik, 3 silindirli, direkt benzin enjeksiyonlu, turbo beslemeli motoru Almanya’da, Münih yakınlarındaki eski bir askeri havaalanında kısa bir süre de olsa test etme imkanı bulduk. Dünya üzerinde kısıtlı sayıda basın mensubunun katıldığı bu sürüş etkinliğinde BMW’nin henüz prototip aşamasında olan yeni motoru, 5 kapılı karosere sahip güncel BMW 1 Serisi’ne monte edilmişti. Yani bir anlamda prototip bir  115i hazırlanmıştı.

Yeni motor ailesinde ortak parça kullanımı

Öncelikle BMW’nin bu yeni motor ailesinden kısaca bahsedelim. İlk örneği 2012 Paris Otomobil Fuarı’nda sergilenecek önden çekişli MPV Concept Active Tourer’da 1.5 litrelik versiyonuyla kamuoyuna gösterilecek bu motor ailesi dizel ve benzinli olmak üzere iki kola sahip. Hem dizel motorlar, hem de benzinli motorlarda 3 silindirli, 4 silindirli ve 6 silindirli üyeler bulunacak

Bu motor ailesinin en ilginç özelliği ise dizel ve benzinli motor ailelerinde başta motor bloğu olmak üzere yüzde 30-40 gibi bir ortak parça kullanımının söz konusu olması. Dizel ve benzinlilerin kendi yakıt türlerindeki kardeşleriyle ortak parça kullanımı ise yüzde 60. Bu ortak parça kullanımı ve aynı bantta üretim yapılacak olması BMW’ye motor üretimi anlamında büyük bir esneklik ve maliyet avantajı kazandıracak.

Silindirlerin her biri 500 cc

BMW mühendisleri yaptıkları çalışmalarda her bir silindir için en ideal hacmin 500 cc olduğu sonucuna varmışlar. Bu değerlendirmeyi yaparlarken akustik, düşük sürtünme-verimlilik ve devir çevirme gibi kriterleri göz önüne almışlar.

Motor verileri henüz kesin olarak açıklanmasa benzinli motorlardaki her bir silindirin 40 HP-67 HP arasında güç, 60 Nm-90 Nm arasında tork üreteceği; dizel motorlardaki her bir silindirin ise 27 HP- 60 HP güç, 75 Nm-100 Nm arasında tork üreteceği söyleniyor.

3 silindirli BMW 1.5 lt TwinPower

Almanya’da kullanma şansı bulduğumuz Efficient Dynamics ailesinin bir ferdi olan 3 silindirli 1.5 lt TwinPower Turbo motor, 8 ileri otomatik şanzımanla kombine edilmişti ve 180 HP civarında güç ve 270 Nm civarında tork ürettiği belirtildi. Boğuk sportif  sesi ile mevcut 4 silindirli 1.6 lt’lik motordan ayrılan 1.5 lt’lik motor, alışılmış 3 silindirli motorlara göre son derece yumuşak ve sarsıntısız. Bilindiği gibi 3 silindirli motorlar titreşimli ve sarsıntılı bir çalışma karakterine sahiptirler. BMW mühendisleri bunun üstesinden dengeleyici bir mil sayesinde gelmişler. Mevcut 1.6 litrelik motordan 10 kg daha hafif olan bu motorun çıkardığı sesin frekansı da dört silindirli motorlara göre yüzde 50 daha yüksek olması, kulaklarda dolgun bir tını bırakıyor. Motor çok canlı ve gaz pedalı tepkileri özellikle 1500 d/d civarında 4 silindirli turbo motorlara göre daha iyi. Yakıt tüketiminin de mevcut 1.6 lt’lik benzinli motorlardan biraz daha düşük olacağı söyleniyor.

Sonuç

BMW motor üretimi konusunda uzmanlığını bir defa daha göstererek ortak motor parçalarına sahip dizel ve benzinli motorları aynı üretim bandı üzerinde üretmeye olanak sağlayacak ilginç ve esnek bir motor stratejisi geliştirmiş. Yeni motor ailesinin ilk üyesi olan 1.5 litrelik 3 silindirli motoru dünya üzerinde kullanan ilk medya mensuplarından biri olarak bu motorun güncel 1 Serisi’ne çok güzel uyum sağladığını, akustik ve performans olarak beklentilerimi çok rahat şekilde karşıladığını belirtmek isterim. Bu motor önümüzdeki yıllarda mevcut 1.6 motorun yerini alacak ve BMW ürün gamıyla birlikte MINI ürün gamında da hizmet verecek.

Otomobilin motor ve egzoz sesini içeren videoya ulaşmak için BURAYA tıklayın!

1 YORUM

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

 

Kategoriler